TJI: Pelin pelaaminen

Okei, näillä näkymin random mudihtava peliprojekti näyttää jo joltain aivan muulta kuin mudilta. Olen koko ajan lämmennyt enemmän ja enemmän ajatukselle heksapohjaisesta pelistä jota pelataan pelkästään hiirellä. Jotain pikanäppäimiä voi tietysti olla ja en ole niin sadisti, etteikö kommunikointikin tapahtuisi näppäimistön välityksellä.

En saanut vielä tehtyä toimivaa prototyyppiä, mutta ihan kauhean kaukana ei olla Civilization V:ssä liikkumisesta. Jokainen heksa on askel ja sen ottamiseen menee tietyn verran aikaa. Käytettävä aikayksikkö on vielä täysin mysteeri ja se todennäköisesti selviää vasta pitkän testauksen jälkeen, onhan kyseessä pelaajat ja pelimaailman tahdistava asia. Veikkaisin, että perusyksikkö on luokkaa sekuntti tai pari ja tie, haastava maasto, loukkaantuminen tai muu vastaava sitten muuttaa sitä johonkin suuntaan.

Pelin synkkaaminen on vielä suuri mysteeri, sillä haluan maailman toimivan periaatteessa reaaliaikaisesti, mutta ilman reaaliaikaisuuden tuomia vaatimuksia nopeista reflekseistä. Sekuntti tai pari jokaisen vuoron välissä tuntuisi sopivalta pelin hidastajalta, mutta onko se riittävän suuri aika ikkuna jotta jossain kuvitteellisessa tilanteessa joku ei saisi epäreilua etua tai haittaa sen vuoksi? Ei ehkä pitäisi murehtia liikaa ongelmia joiden olemassa olemisesta ei ole tietoa, mutta jokin minua varoittaa olemasta liian luottavainen moninpelielementin toteutuksen suhteen…

Loppuun vielä offtopicia: minua mietityttää näiden kirjoitusten otsikointi. Tuntuu, että jos teen pelkästään sisältöä kuvaavan otsikon, on tämä bloginkuvatus kohta täynnä miltei samalla otsikolla koristettuja kirjoituksia. Järjestysnumeroiden käyttö tuntuu vähän kömpelöltä, mutta ehkä se antaisi jotain lisäselvyyttä kirjoitusten keskenäisiin suhteisiin? Tosin on tuolla jo päivämäärä joka periaatteessa ajaa samaa asiaa.

Share This:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.