TJI: Dinosaurusten ominaisuuksia

Mistähän sitä lähtisi purkamaan vyyhtiä nimeltä dinosaurusten ominaisuudet? No, ensinnäkin pohdin tällä kertaa vain pelimekaniikkaan liittyviä ominaisuuksia, joten ulkoasut sun muut jää toiselle kertaa, mikäli niitä edes on tarpeen käsitellä, pelissähän ne ovat lähinnä osa kuvaustekstiä.

Mitä dinosaurusten pitää tehdä selvitäkseen lisääntymiseen asti? Äkkiseltään ajateltuna syödä, juoda, selviytyä vaaroista tarpeeksi pitkään ja löytää kumppani.

Kasvisruokavaliota noudattavat lajit vain mussuttavat kasveja, lihansyöjät taas jahtaavat mitä nyt kiinni saavat, ensisijaisesti kasvissyöjiä, haaskanjärsijöille kelpaa se mitä lihansyöjiltä jää.

Juominen tapahtuu saaren sisävesistöistä (saari on keskellä merta), jotka ovatkin hyvin vilkkaasti liikennöityjä paitsi juomassa olevien, myös heitä saalistavien eläinten toimesta.

Vaaroista selviytyminen onkin sitten mutkikkaampaa, mutta jos vedetään mutkat suoraksi, voisi se tarkoittaa vahingonsieto- ja tuottokykyä. Lähdetään siitä oletuksesta, että tappelu ei ole mitään taktiikan juhlaa vaan kohtaamisissa vain räimitään toista turpaan niin kauan että toinen pakenee tai kuolee. Erilaisilla lajeilla on erilaisia ratkaisuita tappelemiseen, tarjontaa löytyy hampaista sarviin ja kynsistä ihan vain penteleen kovaan luuhun. Kovin monipuolista liikevalikoimaa tuskin tulee, mutta jos nyt kullakin lajilla olisi muutamia tapoja hyökätä tai puolustautua, niin siinä olisi hyvä lähtökohta.

Tietenkin muitakin vaaroja on kuin muut dinosaurukset, esimerkiksi taudit voivat koitua suureksikin riesaksi pienehköllä saarella. Taudeilta nyt vain ei taida auttaa muu kuin vastustuskyky.

Eri aistit antavat tietysti suojaa monilta vaaroilta. Tautia ei ehkä nää, mutta ehkä sen voi haistaa (minulla ei tosin ole mitään hajua mitä mieltä tutkijat ovat dinosaurusten hajuaistista). Koska on kyse tekstipohjaisesta pelistä, on erityisen tärkeää muistaa hyödyntää kaikkia aisteja, erityisesti hajuaistia.

No, mistä se kumppani sitten löytyy? Oletettaisin että saman lauman sisältä, mutta jos lauma ei ole kuitenkaan satojen yksilöiden kokoinen, eikö tuloksena ole ennemmin tai myöhemmin geneettisesti hieman hankala tilanne? Pitänee tutkia mitä nykypäivän eläimet tekevät, ehkä sieltä löytyisi parempia esimerkkejä.

Nyt meillä on pieniä dinosauruksia. Niiden jatkaa samaa sykliä kuin vanhemmpiensakin, mutta alkuun ne saavat helpotusta vanhempiensa ja mahdollisesti jopa koko lauman tarjoamasta suojeluksesta.

Mitä tämä kaikki sitten meinaa ominaisuuksien kannalta? Sitä, että peliin tarvitaan:

  • nälkä
  • jano
  • hitpointsit
  • hyökkäys
  • puolustus
  • vastustuskyky
  • näkö
  • kuulo
  • haju.

Jos yksilöiden liikehdintää halutaan rajoittaa, mikä etenkin pakenemisen kannalta olisi suotavaa, pitäisi listaan vielä lisätä stamina. Käytännössä se kertoisi kuinka monta ruutua yksilö voi edetä ennen kuin pitää pysähtyä huilimaan. Toisaalta dinosauruksissa on kaikkea äärimmäisen hitaasta äärimmäisen nopeaan, joten siinä mielessä tuolla pitäisi myös olla nopeus. Listaa voisi jatkaa loputtomiin ja joku toinen kerta jatkankin tai ainakin yritän!

Share This:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.